Virtuellt Deweyrum för nybörjare

Onsdag 25/1 kl 13:30-14:30 kan du som vill få en introduktion till Dewey decimalklassifikation delta i ett virtuellt Deweyrum. 

Hur fungerar det virtuella Deweyrummet? Anmäl dig gärna senast samma dag kl 11:30 till dewey[snabel-a]kb.se. 25/1 blir det främst en föreläsning och då kan många delta. Det virtuella Deweyrummet fungerar också bra för diskussion men då är det svårt att vara många. Läs mer om hur du deltar.

Presentationen finns redan nu att hämta:
DDK nybörjare 20120125

Film från 25/1 (tyvärr i två delar eftersom början inte kom med)
Del 1
Del 2

Det här inlägget postades i Deweyrummet, Inspelningar. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Virtuellt Deweyrum för nybörjare

  1. Ulf Tegnander skriver:

    Jag har nu klickat för ”guest” och skrivit in mitt namn. Räcker det som anmälan för att
    vara med ? /Ulf Tegnander

  2. Harriet Aagaard skriver:

    Oj, mitt fel! Jag missade att ge anmälningsanvisning. Jag har nu uppdaterat bloggen. Du ska e-posta senast samma dag kl 11:30 till dewey[snabel-a]kb.se´
    Tack för att du påpekat detta så snabbt!

  3. Agneta Wikström skriver:

    Spelas sändningarna in så att man i efterhand kan ta del av dem?

    • Harriet Aagaard skriver:

      Vi kommer att spela in. Det har funnits en del tekniska problem tidigare, men vi hoppas att de är lösta nu.

  4. Pingback: Virtuellt Deweyrum om Dewey på folkbibliotek | Deweybloggen

  5. Einar Spetz skriver:

    Till Harriet,

    Hej! Jag var på din föreläsning på Medioteket i Stockholm. Ang. övergång till DDK så är jag övervägande positiv – och det har säkert att göra med att jag har arbetat med DDK klassifikation och uppsättning enligt DDK (i Norge). Jag behöver inte omvändas. Vad jag särskilt fäste mig vid, var ”det svenska hyllbegreppet”: att det faktiskt är något egenartat svenskt att sätta upp böcker i en ordning som inte är strikt systematisk enligt klassifikationen, vilket förhindrar att böcker om samma ämne sätts upp bredvid varandra. Detta när det gäller facklitteraturen, minus ev. utbrytningar. Någon enstaka fördel kanske det svenska hyllbegreppet kan ha – själv dagdrömmer om att den svenska uppställningstraditionen kunde skrotas. Vad är utsikterna till att detta kan integreras i det övriga reformarbetet?

  6. Pingback: Virtuellt Deweyrum för skolbibliotek | Deweybloggen

  7. Pingback: Vad väntar vi på? – konferens 25/4 | Deweybloggen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *