Dewey på Umeå stadsbibliotek – Maud Sandström gästbloggar

mad sandström_nDewey-arbetet har kommit igång på allvar nu på Umeå stadsbibliotek. Vi är fyra faktaansvariga bibliotekarier som börjat märka om på de avdelningar som våra katalogansvariga DDK-konverterat. Det har varit en del gör om – gör rätt, men på det stora hela börjar siffrorna falla på plats. När man som vi har flyttat ett helt stadsbibliotek borde väl detta vara en lätt match, eller hur?

Vi kan börja där – med flytten. Den slutfördes hösten 2014 och planerades en tid före det. Vi visste att Dewey stod på tröskeln, men Rfid-märkning, hyllräkning och omstuvning gjorde att DDK fick vänta. Vi skapade innovativa lösningar som skulle göra vårt nya kulturhus Väven extra attraktivt. Avdelningar som Gör-det-själv, Mat och trädgård samt Makt och människa såg dagens ljus. Lokala placeringar som Göra smycken, Världens mat och Genusfrågor tillskapades för att förenkla jakten på Den Rätta Boken. Och visst har det blivit både snyggt och praktiskt, men jag lovar att dessa mixade koncept får vänta till sist i ”Deweyfieringen”. Ordet lärde jag mig på ett studiebesök i Malmö som har ett större stadsbibliotek än vi. De hade ägnat mycket tid åt att förarbeta övergången, tid som vi säkert skulle behövt men inte haft. Då gör man istället det bästa av situationen. Eller en hel del misstag som dessbättre går att rätta till.

Hur gör vi rent praktiskt då? Vi har börjat med de ”enkla” faktaavdelningarna Allmänt och blandat, Matematik, Naturvetenskap, Religion, Psykologi, Filosofi, Litteraturvetenskap och Utbildning. Det mesta är klart och de böcker som cirkulerat ställs upp på en hylla på faktaavdelningen för att sedan märkas om på ryggar och i katalogen.

Vi har inte skapat någon hyllista i förväg. Vi använder oss av Btj:s och Lidingös, men skapar också en egen efter våra behov. Den växer fram i ett Exceldokument, tillgängligt för kommunens bibliotek inom Umeåregionens samarbete. Personligen gläds jag mycket över att våra gigantiska Eaa- och Eab-hyllor delas upp så att all undervisningslitteratur bor tillsammans med sina kamrater – matematiken för sig och läsundervisningen för sig exempelvis. Det måste bli enkelt för studenter på lärarutbildningen, eller i alla fall enklare. 371.5 Mobbning är också en ny knubb som är sorgligt välfylld. Den gläds jag inte lika mycket åt.manadensddk

Gläds gör i alla fall våra samarbetspartners i kulturhuset Väven som får ta del av de upptejpade ”Månadens Deweykoder” som pryder personaltoaletternas dörrinsidor. Fler icke-biblioteksanställda än kollegor har kommit med glada tillrop och känner tilltro till möjligheten att lära sig koderna.

På tal om tejp så sker märkningen med hjälp av DYMO LW450 Turbo, en mycket smidig apparat som gör snygga etiketter. Dessvärre är de inte UV-beständiga oavsett tejp eller etikettskydd, så texten bleks i de soligaste partierna av huset. Från svart via brunt till en gulaktig ton, men ingen text har försvunnit helt … än. Vi ska få testa en annan sort från fabrikanten, men till dess att vi fått någon rätsida på problemet, håller vi oss i bibliotekets skuggigare partier. Vi får säga som Dalai Lama: ”Om det finns en lösning på ett problem, är det onödigt att oroa sig. Om det inte finns nån lösning på problemet, är det meningslöst att oroa sig.”

551

 

korkortsbok_mangsprak

Det här inlägget postades i Gästbloggare och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *