Projektledaren för Dewey och folkbiblioteken presenterar sig

Nu är rekryteringen av en projektledare för Dewey och folkbiblioteken klar. Det blir Harriet Aagaard som kommer att arbeta med detta från och med 14 november och tre månader framåt. Harriet arbetar för närvarande på Stockholms stadsbibliotek, Virtuella enheten, med katalogfrågor. Hon har tidigare på uppdrag av Svensk biblioteksförening gjort en utredning om vad en övergång till Dewey skulle innebära för folk- och skolbiblioteken, och hon sitter med i Deweyprojektets sakkunniggrupp. Harriet har också hållit presentationer om Dewey och folkbiblioteken vid flera tillfällen. Vi har med andra ord fått tag på en person som är väl lämpad för detta uppdrag och är väldigt glada för det. Så här skriver Harriet om uppdraget.

Jag ser fram emot uppdraget att stötta folk- och skolbibliotek i bytet av klassifikationssystem. Det ger mig möjlighet att koncentrera mig på Deweyfrågor. Det finns flera frågor som jag tror behöver belysas som  hyllplacering på olika bibliotekstyper,  utbildningsbehov för biblioteken, hur klassifikationskoderna ska kunna utnyttjas för sökning och vidaresökning, generering av ämnesbaserad statistik och andra frågor som rör funktionalitet i bibliotekssystemen. I mitt uppdrag ligger i första hand att ge praktiskt stöd till bibliotek som funderar på att övergå till Dewey. Vad behöver ditt bibliotek hjälp med?

Alla är välkomna att höra av sig med synpunkter och frågor kring Dewey och folk- och skolbiblioteken. (Folkbiblioteken nämns i rubriceringen av tjänsten, men även skolbiblioteken är tänkta att innefattas) Vilken slags stöd behöver biblioteken i detta? Vilka frågor är viktiga? Det går bra att kommentera här i bloggen, skriva till dewey[snabel-a]kb.se eller direkt till Harriet efter den 14 november.

Det här inlägget postades i Folk- och skolbibliotek. Bokmärk permalänken.